Salam Maulidur Rasul, 1429H

Ya Rasulullah
Semenjak engkau telah tiada
Dunia ini telah banyak berubah
Ajaranmu sering dilupakan manusia
Kami amat merindui kehadiranmu
Ya Rasulullah....

Assalamualaikum w.b.t...
Salam Maulidur Rasul ana ucapkan kpd muslimin & muslimat semua.
Alhamdulillah, tahun ini kita dgn izin Allah berpeluang menyambut Maulidur Rasul pada 12 Rabiul Awal 1429H brsamaan 20 March 2008...
Alhamdulillah juga krn kita semua dipnjangkan umur & sama2 dpt menyambut & memperingati kelahiran junjungan mulia Rasulullah s.a.w.

Sebenarnya, upacara menyambut kelahiran Rasulullah s.a.w. ini telah dilakukan sejak 300 tahun sesudah kewafatan Rasulullah s.a.w. Pada kebiasaannya sambutan ini disambut dengan perarakan sambil berselawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w. serta ceramah2 agama turut diadakan selagi ia tdk melibatkan unsur2 pemdaziran dan tiada aktiviti yang melanggar syariat agama. Malah jika perisian sambutan itu ada unsur agama & ilmu ia tetap akan diberi ganjaran pahala oleh Allah S.W.T.

Kebaikan meraikan Maulidur Rasul ini jelas sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yg bermaksud:

"Sesiapa yang membesarkan hari keputeraanku nescaya aku akan menjadi penolongnya pada hari kiamat dan sesiapa membelanjakan untuk majlisku seumpama ia membelanjakan emas sebanyak sebuah gunung untuk agama Allah"

Alhamdulillah, ana juga berpeluang menghadiri satu ceramah agama yg diadakan di universiti ana pd malam semalam yang bertajuk 'DUHAI HATI'. Ceramah oleh Ustaz Dr. Ahmad Basyir Abd. Aziz, yg membincangkan how kita sbg umat Islam harus menjaga dan memelihara hati kita agar tdk dikotori & dicemari dgn perkara2 yg tdk sepatutnya. Kisah Rasulullah s.a.w. yg memiliki hati yang putih bersih & suci juga harus dijadikan contoh tauladan bagi kita semua umat Islam.

Oleh itu bersama-samalah kita melapangkan masa untuk menghadiri majlis Maulidur Rasul di tempat yang berhampiran dengan kediaman kita. Jika kita mampu berduyun-duyun menjejakkan kaki ke pelbagai pesta dan sambutan majlis yang lain, apalah susahnya untuk menghadiri majlis yang sudah pasti manfaatnya. Sekurang-kurangnya mungkin kita boleh mengadakan majlis memperingati keputeraan nabi terakhir yang diutuskan Allah Subhana wa Ta’ala ini bersama keluarga di rumah, insyaAllah.

Ana juga mengingatkan diri ana sendiri serta antum semua agar kita semua dapat memperbanyakkan lagi selawat ke atas junjungan mulia Rasulullah s.a.w. dgn penuh keikhlasan..agar segala amalan kita diterima oleh Allah S.W.T.. insyaAllah
AMIN....

1 comment:

maa namyz said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..hiburan mendidik jiwa~

~pENYu di gANu kITe~

..::bEAuty & LoVE::..

..::bEAuty & LoVE::..